FANDOM

Tove Ditlevsen (1917-1976) er en dansk forfatter. Hun har udgivet i alt 37 bøger, hvori der både er romaner, noveller, lyriksamlinger og erindringer. Hendes opvækst på Nørrebro, har været inspiration til en stor del af hendes romaner, og de emner hun ofte har oppe i sine bøger er angsten for tab af kærlighed, lykke, kvinder og børn, men også kærlighed på tværs af sociale skel interesserede hende. Mange af hendes bøger er selvbiografiske, og gennemgår hendes liv fra barndommen, gennem ungdommen og til ægteskab, som også er titlerne på de tre erindringsbøger hun har skrevet.

Hun nåede at blive gift fire gange i sin jagt på lykken, og havde et hårdt liv med at kombinere datidens almindelige kvinderolle med hendes forfatterskab og rolle som kunstner. I sine bøger giver hun udtryk for en hård barndom, som har sat sig i hende som angst. For at dulme sin angst forsøgte hun at skrive sig ud af det, men måtte dog også ty til narkotiske stoffer. Hun var også flere gange på psykiatriske afdelinger, men lige lidt hjalp det. Hun begik selvmord i 1976. Inden da havde hun indtaget en central plads i 1970'ernes kvindelitteratur.

Ad blocker interference detected!