FANDOM

Sigmund freud opfandt en model til at opdele til at lave en psykoanalyse på en person. Metoden blev først omtalt i essay’et “Beyond the pleassure principle” i 1920, men blev formaliseret og udarbejdet tre år senere i “The ego and the id”. Freud mente at psyken var opdelt i 3 dele “id”, “ego” og “super-ego” eller “det’et”, “jeg’et” og “overjeg’et”

200px-Eggmodel

Sigmund Freud opfandt omkring 1900-1920 en metode til at behandle psykisksyge. Breuer, en læge, opdagede at hvis patienter fortalte ham om de tanker og fantasier de havde blev de raskere. Han fandt ud af at hvis han bragte patienter i hypnose og fik patienterne til at fortælle hvordan deres symptomer gik tilbage til en tid hvor de havde været udsat for mange problemer blev de raskere. Breuer var dog ikke interesseret i at arbejde videre med denne metode og Freud overtog så denne metode. Dog var Freud ikke helt tilfreds med metoden da det både var uetisk at få patienter til at snakke når de ikke var ved bevidstheden og mange mennesker kan ikke hypnotiseres. Uden hypnose kunne patienterne ikke fortælle ham direkte hvordan deres sygdom var opstået da de ikke anede det. Men Freud bad dem bare om at fortælle hvad de havde på hjertet. Og det viste sig at patienterne efter talrige og lange samtaler kunne komme i tanke om konflikter og problemer, som lang tid havde været glemt. Disse konflikter fik patienterne til at få de følelser de havde dengang – eller ikke turde have dengang hvor konflikten opstod. Herefter kunne tingene ”komme på plads” og symptomerne mildnes eller forsvandt.

Kilder:

Det ubevidste af Lars Jensen og Steen Lassen.

Ad blocker interference detected!